Inhoudsopgave

Bereikbaarheid van de huisarts verbeteren

Telefonische bereikbaarheid van huisartsen is altijd al heel belangrijk geweest. Het is het doel dat patiënten natuurlijk zo snel mogelijk een assistent kunnen spreken of een bandje te horen krijgen met informatie. Worden resultaten alleen afhankelijk wanneer een assistent aan de lijn is, dan kan dat negatief beïnvloed worden wanneer het heel druk is en veel mensen tegelijk een afspraak willen maken. Het doel is dan natuurlijk om zoveel mogelijk en efficiënt mogelijk patiënten te woord te staan, triage te bieden en eventueel een afspraak in te plannen met de huisarts. Bij Vcare hebben we dit proces bij honderden huisartspraktijken significant verbeterd met de implementatie van ons telefonie systeem met bestaande huisartsinformatiesystemen in Nederland.

Kleine praktijken zijn kwetsbaar

Tijdens de corona pandemie is gebleken dat een plotselinge stijging van zieken een enorme druk legt op het reguliere zorgstelsel. Het Covid-19 virus bleek enorm besmettelijk te zijn waarbij vooral in het begin ontzettend veel vragen kwamen van mensen wat te doen en hoe ermee om te gaan. Hoewel het Virus niet gevaarlijk was voor de meeste mensen, kon het kwetsbaren en ouderen flink ziek maken of soms zelfs erger. Huisartsen door het land moesten snel schakelen en de juiste informatie verstrekken aan hun patiënten. Vooral kleine huisartsenpraktijken konden de druk niet aan en kampten hierdoor met lange wachttijden en hoge werkstress bij medewerkers. Dit probleem verschoof langzaam naar ziekenhuizen, waar men een toestroom zag naar de IC’s, in zulke mate dat de reguliere zorg in gevaar kwam. Hoewel communicatie oplossingen geen virus bestrijden, helpt het wel degelijk in informatie snel en in juiste banen leiden op een efficiënte manier. Want met slimme digitale zorg oplossingen hoeven we bijvoorbeeld niet per se meer fysieke consulten te geven, maar consulten op afstand. Hoe dat kan? Daar lees je meer hierover.

De oplossing voor een onbereikbare spoedlijn

Er is niets zo onwenselijk als een (spoed)lijn die overvol is, waardoor patiënten niet geholpen kunnen worden door een zorgprofessional. Om slim om te kunnen te gaan met drukte, zijn er digitale oplossingen nodig die de druk op de zorg kunnen verlagen. Een goed voorbeeld hiervan is beeldbellen.

Vcare beeldbellen is een applicatie dat toegankelijk is voor klanten van Vcare, maar ook niet-klanten van Vcare kunnen gebruik maken via een speciaal webbased standalone versie. Met Vcare Video connect hebben zorgprofessionals toegankelijk tot een super veilige beeldbellen functionaliteit dat zeer eenvoudig op te zetten is vanuit de cloud. De zorgprofessional logt in in zijn of haar omgeving, en kan via het elektronisch patiëntendossier direct een link sturen om een beeldgesprek te starten via sms of via e-mail. En omdat het webbassed is, werkt het altijd op iedere apparaat en iedere browser zonder de noodzaak om software te installeren. Dit werkt heel intuïtief en vooral heel eenvoudig voor de zorgprofessional. Bovendien worden consulten via Video connect van Vcare vergoed door de verzekeraar als e-consult.

Continu inzage in resultaten

Meten is weten en daarom is het zo belangrijk om te kijken op welke punten verbetering mogelijk is ten behoeve van de kwaliteit. Hiervoor stellen we bij Vcare verschillende tools beschikbaar.

Vcare reporter: Met Vcare reporter kunnen gebruikers toegang krijgen in actuele gegevens en trendgegevens in handige dashboards om belagrijke KPI’s te monitoren. Deze data is exporteerbaar (csv, pdf of excel) en er kan direct gekeken worden welke indicatoren wel of niet goed presteren (aantal oproepen, gespreksduur, wachttijd). Dankzij handige rapportage kunnen managers prestaties beoordelen op medewerkersniveau of gebruikerstype.

Vcare softphone: Met Vcare softphone is registratie van gesprekken mogelijk van en naar de mobiele telefoon via de Vcare-omgeving wat een uitstekende beheersbaarheid biedt van gespreksstromen.

Vcare Recorder: Door een gesprek op te nemen tijdens bellen met een telefoon toestel inclusief gespreksdetails (tijdstip, duur, etc.) is er de mogelijkheid om terug te luisteren om kwaliteit te verbeteren. In individuele gevallen kunnen gesprekken zelfs geanalyseerd worden om te voldoen aan de richtlijnen van de inspectie.

De bereikbaarheid verbeteren naar een online huisarts

Het is een feit dat digitale oplossingen kunnen bijdragen om de telefonische bereikbaarheid verder aan te vullen en jezelf als een online huisarts te positioneren. Denk hierbij aan een patiëntenportaal, een duidelijke website, een app en e-mail. Bij Vcare voldoen alle applicaties aan de geldende (beveiligings)richtlijnen conform ISO 27001 en NEN 7510. Ook zien een toename in het gebruik van videoconsulten en chatten binnen de praktijk door de coronacrisis.

Neem contact met ons op om te kijken welke digitale mogelijkheden voor jouw (zorg)organisatie interessant zijn om de bereikbaarheid te verbeteren en om veilig met patiënten, medewerkers en collega’s te communiceren.

Maak een afspraak met Vcare
https://www.vcareconnect.nl/
LinkedIn
Facebook
Twitter